Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Ugrás a tartalomra

Hazánkban mind több ember határoz úgy, hogy banki ügyleteit saját számítógépéről intézi. Ez a kényelmes megoldás nincs minden kockázat nélkül. Például bizalmas adatokat kifigyelhetnek, sőt az ügyfeleket hamis internet-oldalra irányíthatják.

Vírusok és egyéb károkozók is fenyegetnek. A következő oldalakon széleskörű információkat olvashat az interneten keresztül bonyolított banki ügyletekkel kapcsolatban.

Online banki ügyintézésen banki ügyleteink számítógépen, laptopon, vagy okostelefonon keresztül történő intézését értjük. A paletta széles, az egyszerű számlaegyenleg-lekérdezéstől az átutalásokon át, egészen a számlamozgás egyéni kiértékeléséig terjed. Időközben már alakultak olyan bankok is, amelyek nem tartanak fenn fióküzleteket, hanem üzleteiket kimondottan elektronikus úton bonyolítják. Éppen úgy, mint a bankablaknál, vagy a pénzautomatáknál, vigyázni kell arra, hogy valaki nehogy kilesse PIN-kódunkat vagy jelszavunkat. Az interneten keresztül bonyolított banki ügyletek esetében is legfőbb követelmény a megbízhatóság. Banki ügyeinket nem szabad idegen számítógépen bonyolítani, például internet-kávézóban. Az online bank-oldalak elhagyása után a köztes tárolót feltétlenül törölni kellene. A biztonsági tanácsok közt megtalálja, hogy ezt hogyan lehet elvégezni. A jelszavakat rendszeresen kell változtatni, és ha lehet, nem egyszerű fogalmakból, hanem komplikált szám/betű-kombinációból összeállítani.

A csalók nagyon kreatívak, különösen, ha bankügyletekről van szó. Az utóbbi időben virágzanak a bankok elleni, úgy nevetett “phishing”támadások: az ügyfeleket e-mailben felszólítják, hogy aktualizálják számlainformációikat online. A megadott linkek azonban a megtévesztésig hasonló, de hamis oldalakhoz szólnak, amelyeken a csalók a bizalmas adatokat "lehalásszák".

Védelmi intézkedések egész sora áll rendelkezésre a banki ügyfelek számára, amelyek biztonságossá teszik a pénzintézetükhöz való virtuális utat: ezek szerint fontos az operációs rendszer vírusvédő programját, a személyi tűzfalat és a biztonsági patcheket (javításokat) mindig aktuális szinten tartani, mert már vannak olyan vírusok - mint például a PWSteal.Refest trójai ló -, amelyek kikémlelik a banki adatokat. Ezen kívül online banki ügyintézéshez az internet-címet mindig újra elölről be kell gépelni vagy a "Kedvencek"-ből kijelölni, de semmi esetre sem szabad link használatával megadni.

Az adatleolvasáshoz szinte "meghívjuk" a csalókat, ha ún. szörf-turbót használunk. A legtöbb ilyen program, amely állítólag az internetböngészés sebességét hivatott gyorsítani, lehetővé teszi harmadik és további személyek számára a bizalmas adatok leolvasását is. 2005. elején egy újabb csalási módszer ütötte fel a fejét, amely a phishing egy veszélyesebb variánsa: a "pharming". Míg a phishing ellen óvatos eljárás útján védekezhetünk, addig a pharming esetében a megfelelő oldalak kiszolgálóinak gondosságára vagyunk utalva. A csalók ugyanis villámgyorsan megkaparintják a bankok valódi internetes megjelenését, és a látogatókat hamis oldalakra irányítják. Az ügyfél tehát begépeli a helyes internet-címet és mégis hamis oldalon landol. Egy ilyen hamis internet-oldalon való landolásnak csekély az eshetősége, mert a bankok ismerik a problémát és ügyelnek szervereik biztonságára.

Összességében ugyancsak ritkán, de előfordulnak visszaélések is az on-line számlákkal. Ehhez nem elegendő csak az ügyfelek PIN-kódját és a jelszavát megszerezni, a csalóknak a tranzakciókhoz egy TAN-ra (tranzakcióazonosító) is szükségük van, ez pedig egyszeri használat után értékét veszíti. Ha azonban sikerül nekik a TAN-t az első felhasználás előtt megszerezni, akkor komoly a veszély.. Önnek ugyanis be kell bizonyítania, hogy nem kezelte a hozzáférési adatokat, a PIN-t, a TAN-t gondatlanul - különben Ön felel a károkért.

A banki ügyletek  távoli intézésére a telefonos banki ügyintézés is rendelkezésre áll. Eközben az ügyfelek felhívják telefonon bankjuk ügyintéző munkatársait, vagy a telefon-billentyűzet segítségével kommunikálnak, vagy egy automatikus beszédfelismerő számítógéppel. A biztonságról jelszavak útján gondoskodnak. Minthogy a telefonbeszélgetéseket viszonylag könnyű lehallgatni, ez az eljárás meglehetősen kockázatos. Másképp áll a dolog az internet-képes Smartphone-okon keresztül történő mobil banki ügyintézéssel. Ezekkel a készülékekkel épp úgy végezhetünk banki ügyintézést, mit a számítógépeken, vagy a laptopon - hasonló biztonsági fokon. A mobil kommunikációnál még egy további pontot is figyelembe kell venni: a mobil hálózatok (WLAN) különösen érzékenyek a lehallgatás tekintetében. Ezért mindenképpen ügyelni kell arra, hogy biztonságos WLAN-kapcsolatot használjon, ha ezúton szeretné bankügyeit intézni.

Így védheti magát az online banki ügyintézés során:

  • Alkalmazzon kódolást. Bizalmas adatait védeni kell a nyilvános hálózatokon történő átvitelkor. Kódolási információkat talál a "Bizalmas adatok" fejezet "Adatkódolás" című részében. Győződjön meg róla, hogy a WLAN-hálózatokon keresztül történő adatátvitel kielégítően kódolva van-e.
     
  • Vizsgálja meg a bank internet-oldalának valódiságát.Bizonyosodjon meg arról, , hogy valóban a saját bankja weboldalán van-e. Internet-címét mindig a billentyűzettel adja meg. Ha a bejelentkezéskor a TAN után érdeklődnek, biztosan hamis oldalon tartózkodik! Általában gyanúsak az olyan címek, amelyek számmal és nem domainnévvel kezdődnek (pl. http://123.204.12.13/...), vagy az olyan oldalak, amelyek címében az Ön pénzintézetének a neve csak "be van építve" (pl.: http://otpbank.domainnev.hu).
     
  • A hozzáférési adatokat válassza meg gondosan és kezelje ezeket óvatosan. Ha az online banki ügyintézés során jelszavakat alkalmaz, akkor válasszon nehezen kitalálható betű/szám-kombinációt. Óvja a jelszavakat és a PIN- és TAN-számokat harmadik személyek hozzáférésétől, és az ilyen jellemzőket sohase tárolja - még a jelszókezelőben sem!
     
  • Ha lehetséges, csak saját számítógépéről intézze online banki ügyeit. Óvatosan kell eljárni a nyilvános helyeken elhelyezett számítógépekkel, mint például az internet-kávézókban található gépekkel.. Minden online banki ügyintézés után jelentkezzen ki ("Logout"), és a banki tranzakció után törölje ki a köztes tárolót (cache) a számítógépén. Az Internet Explorerben ehhez válassza ki az "Extrák" menüben az "Internet Opciók"-at. Az "Időleges Internet adatok"-ban használja az "Adatok törlése" parancsot - ügyeljen arra, hogy a "Minden külső adat törlése" mezőre kattintson. A Netscape-nél a megfelelő parancsokat a böngészősáv a "Beállítások" alatt az "Adatkezelés", "Bővítés" alatt, a Firefox-nál kattintson a böngészősávban az "Extrák"-ra, és utána a "Beállítások"-ra. A cache törlésének módját ott az "Adatvédelem" alatt találja meg.
     
  • Csak megbízható forrásokból származó programokat használjon. Általában arra kell ügyelni, hogy ne töltsön számítógépére bizonytalan származású szoftvert. Ezek károkozókkal (pl. Spyware) lehetnek ellátva, és az Ön adatait kikémlelhetik. A veszélyes tool-okhoz tartoznak pl. a szörf-turbók, amelyek lehetővé teszik a kívülállóknak a leolvasást.
     
  • Védje számítógépét a nem engedélyezett hozzáféréstől. Használja ki a lehetőséget, amelyet operációs rendszere a merevlemez védelmére tartalmaz. Határozzon meg egy jelszót, amelyet a startoláskor, vagy a képernyővédőről lehet lekérni.
     
  • Alkalmazzon aktuális vírusvédő szoftvert és tűzfalat.Az internetes fertőzések megelőzésére használt programokat folyamatosan frissítik. Vigyázzon arra, hogy a frissítéseket (patcheket) mindig az Ön szoftver-kiszolgálójának oldalairól töltse le és telepítse.
     
  • Telepítse fel az aktuális biztonsági frissítéseket az operációs rendszere számára. Egy operációs rendszerben gyakran előfordulnak biztonsági hézagok, amelyeket aktualizálással meg lehet szüntetni. Ezért ügyelni kell arra, hogy a frissítéseket rendszeresen letöltse a gyártó internetes oldaláról és telepítse fel.
     
  • Ellenőrizze rendszeresen számlájának mozgását. Ha valamit rendellenesnek talál, azonnal reagáljon, lépjen kapcsolatba bankjával.
     
  • Állapodjon meg bankjával egy napi limitben a számlamozgást illetően. Pénzintézetével megegyezés alapján megállapíthat egy napi limitet, amellyel elkerülheti, hogy csalók nagyobb összeget emeljenek le számlájáról.
     
  • Ne reagáljon a phishing-mailekre. A bankok sohasem utasítják Önt, hogy adja meg bizalmas adatait e-mailben. Ha ilyen üzeneteket kap, értesítse bankját, de semmi esetre ne kövesse az e-mail utasításait.
     
  • Tiltsa le banki hozzáférését, ha bármi gyanúsat észlel. Ezt vagy telefonon keresztül a bankjánál teheti meg, vagy az Online Banking ablak megfelelő funkciójával.